Week 3

4 november 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoii!

De derde week zit er alweer op. Afgelopen weekend zijn we naar kaap de goede hoop en Boulders Beach geweest, het strand met de pinguïns (ja er zijn pinguïns in Zuid-Afrika 😂). Verder zijn we bij Cape Point bijna aangevallen door een baviaan. Deze aap zat in een auto naast ons. De eigenaar van deze auto was daar niet van gediend en is de aap achterna gegaan waardoor deze op ons af kwam gerend. Aapjes zijn leuk maar toch het liefst in een kooi 😅. Verder heeft Kelly ons gered van een XXXL mot, die bij de voordeur zat, voor de mensen die het filmpje hebben gezien, sorry voor de gehoorschade.

Deze week op stage heb ik meer te horen gekregen over de thuissituaties van de kinderen. Zo is de moeder van het dove en blinde meisje (stiekem mijn favoriet 🙈) pas 16 jaar. In de tijd dat het meisje daar zit is de moeder maar 1x langsgeweest voor nog geen 10 minuten. De ouders van een 1,5 jaar oud jongetje hadden altijd ruzie. Tijdens een ruzie hebben ze hem laten vallen op de grond waardoor hij hersenletsel heeft opgelopen. Beide kinderen zullen zeer waarschijnlijk niet meer naar huis kunnen en zullen naar een weeshuis worden gebracht wanneer ze uitbehandeld zijn...

De nurses van de afdeling beginnen steeds meer te vertellen over hun leven. Zo hebben ze mij verteld dat ze allemaal in sloppenwijken wonen waar gangsters en pistoolschoten helaas niet ontbreken. In Zuid-Afrika is het heel normaal om in een sloppenwijk te wonen.

Verder hebben we met z’n drieën gekeken hoe een trachea stoma werd vervangen. In Nederland heb je 2 buisjes, een grote en een kleine. De grote blijft zitten en de kleine wordt vervangen. In zuid-Afrika hebben ze dat niet altijd. Zo werd het hele buisje uit de keel van het meisje gehaald waardoor ze geen lucht meer kreeg en moest je snel zijn om het nieuwe buisje in te brengen. Gelukkig ging het goed, maar wanneer er iets misgaat kan het zijn dat de patiënt overlijdt. Bij dit soort momenten realiseer je dat de zorg in Nederland een stuk beter geregeld is.

Dit weekend zijn we naar Hout Bay geweest, een vissers plaatsje. In een oude fabriek was een food market echt super leuk. Daarna zijn we nog even naar een heel mooi strand geweest. Vandaag zijn we naar canal walk geweest. Dit is het derde grootste warenhuis van Afrika, erg indrukwekkend.

Morgen gaat de nieuwe week weer beginnen 💪🏻.

Liefs,

Floor

1. Iet:
    4 november 2018
    Dag Floor,
    Leuk te lezen wat je zoal doet in Zuid-Afrika. Een combinatie van genieten van de mooie natuur en werken met de kinderen. Dat zijn toch schrijnende situaties en barre omstandigheden waaronder je moet werken. Dat kunnen we ons hier niet voorstellen. Knap dat je dit aangaat en kunt hanteren.
    Nu je steeds meer te weten komt over de achtergrond en de leefomstandigheden van je collega's collega's zul je je realiseren dat we het in Nederland bijzonder goed hebben.
    Ik wens je veel plezier en inspiratie in je werk.
    Zorg goed voor jezelf.
    Lieve groet van Iet.
  2. Marie-Louise v Kruijssen:
    5 november 2018
    Hai moppie,
    Ik kan bijna niet wachten om het mooie Zuid-Afrika te bezichtigen met de dieren, natuur en mensen. Het zal leuk zijn om je werkplek te bezoeken........nee we gaan geen aapjes kijken! Misschien wel met een aantal verpleegkundigen spreken die daar werken. Hebben ze tekorten aan materialen die we misschien kunnen meenemen als we komen? Kleine dingen voor de kinderen of de medewerkers daar?
    Ben benieuwd of je nog in ziekenhuis "mee kan kijken", met een social worker meegaan of een fysiotherapeut. Houd ons op de hoogte.
    Plaats je ook nog een keer foto's, doen hoor!