week 4

11 november 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hi!

We zitten nu al bijna een maand in Kaapstad. De derde stageweek zit er alweer op. Ik merk dat ik steeds meer ritme begin te vinden in de chaos. De medicatie geven gaat steeds sneller (ik ben nu iets minder op zoek naar de medicatie die allemaal door elkaar staat ๐Ÿ˜…). Mijn begeleider is erg tevreden over mij tot nu toe en ik mag vanaf volgende week de avond ARVโ€™s klaarmaken. Dit is medicatie voor de kinderen met HIV.ย

De mensen in Zuid-Afrika rijden echt heel lomp. Er zijn taxi busjes waar de โ€˜armereโ€™ mensen bijvoorbeeld mee naar hen werk gaan. De vluchtstrook wordt dan ook gebruikt als extra rijstrook door deze busjes. Een rood stoplicht zien ze meer als suggestie dan een must. Mensen die langs de snelweg lopen, of oversteken is ook heel normaal. Mensen afzetten/ophalen op de snelweg kan ook. Verder is het ook dood normaal om geitjes of paarden over de weg te zien lopen. Oh en toen we een keer naar huis reden zei Esther volgens mij zit er een schaap op de achterbank in die auto. Ik zei dat kan toch niet, maar ze had gelijk, er zat wel degelijk een schaap op de achterbank ๐Ÿ˜‚.

Zaterdag ochtend had ik de schrik van mijn leven. Ik zat op de wc en ik keek omhoog en zag een HELE GROTE krekel (dat dacht ik tenminste). Ik ben meteen gillend de badkamer uitgerend en heb de deur dichtgegooid. Ik heb bijna geen oog meer dichtgedaan en toen Kelly wakker was heb ik gevraagd of ze even kon helpen. Kelly dacht dat ik overdreef (ik hou niet zo van beestjes ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‚). Kelly deed de deur open, en maakte hem ook vrij snel weer dicht en ze zei nogal geschrokken dat het een hele grote KAKKERLAK ๐Ÿคข was. Ik overdrijf niet, de kakkerlak was meer dan 10 cm groot. Uiteindelijk na veel geschreeuw en doodsangsten is het gelukt om hem naar buiten te krijgen ๐Ÿ’ช๐Ÿป. Ik ga het niet ontkennen. Ik ben heel trots op mezelf ๐Ÿ˜‚.

We zouden zaterdag naar Robben eiland gaan maar Esther was erg ziek. Ze was al langer niet helemaal fit en daarom hebben we besloten toch maar naar een arts te gaan. Dus de halve zaterdag hebben we doorgebracht in het ziekenhuis. Gelukkig niks ernstigs :). Vandaag hebben Kelly en ik geholpen bij een fundraiser voor het St. Josephโ€™s home. Hier hebben we thee ingeschonken en afgewassen. Het werd gehouden in een estate. De mensen die daar wonen stellen het open voor het st. Josephโ€™s home om geld op te halen. Op dit estate stonden 4 huizen, waren gigantische tuinen. Ik denk dat het estate bijna zo groot was als Boxmeer ๐Ÿ˜‚.

Tot volgende week ๐Ÿ‘‹๐Ÿป๐Ÿ™ƒ!

Liefs,

Floor

1. Marie-Louise v Kruijssen:
    12 november 2018
    Jammer dat er geen geluid bij je tekst staat want dan moest je wel oordoppen op. Die beestjes doen niets hoor.......jij bent veel groter hoor dan die kakkerlak ๐Ÿ˜‚
    Goed bezig hoor bij de kleintjes en dat je zelf die medicatie zelf mag geven. Moeten jullie elkaar ook controleren of het allemaal wel klopt? Moeten ze daar ook een rekentoets maken ๐Ÿ˜‚ ๐Ÿ˜‚? Ben je nog bezig geweest met andere activiteiten zoals ziekenhuisbezoek, mee met een social worker of fysio? Hoe is het weeer daar nu? Altijd wind net als in Zeeland maar dan een bietje erger!!!!
    We bellen vanavond, dag lieve moppie
  2. Iet:
    Hee Floor,
    Leuk om weer van je te horen. Knap hoor hoe je bezig bent. Het doet een appel op je flexibiliteit en doorzettingsvermogen. In Nederland ben je gewend om binnen duidelijke kaders en afspraken te werken en hier moet je zelf je weg zoeken. Wel een mooi leerproces.
    En wat die kakkerlak betreft: tijdens de reizen die ik samen met je moeder maakte zijn we die ook regelmatig tegen gekomen. Wij gilden ook alles bij elkaar en moesten er niets van hebben. Ze doen niks maar je hebt ze liever niet in huis.
    Tot de volgende keer weer.
    Liefs van Iet.
  3. Karin:
    12 november 2018
    Hoi Floor, heel leuk om jullie belevenissen te lezen. Je maakt van alles mee, leuke maar ook moeilijke momenten. Dit is een ervaring waar je ontzettend veel van leert en waar je later ( als je groot ben!!๐Ÿ˜‚) met heel veel plezier aan terug denkt.
    Heel veel groetjes vanuit Zeeland!